Home Widenhorn Nieuws Producten Support Uw Aanvraag Contact
Meer over Widenhorn
Evenementen
---------------------------------
Widenhorn Nieuws
In de Pers
Gebruikersverhalen
---------------------------------
Onze aanpak
Onze partners
Ons Museum
Onze sponsoring
---------------------------------
Cursus & Scholing
Support & Ondersteuning
---------------------------------
Vacatures
Routebeschrijving
Hotels in de omgeving
Armada Rail kiest na 15 jaar opnieuw voor JETCAM


Juni 2015 - Armada Rail is een echt spoorbedrijf. Het is ontstaan uit de bovenleidingfabriek van de Nederlandse Spoorwegen en heeft sindsdien een gezonde ontwikkeling doorgemaakt. In de kleine 40 jaar dat Armada Rail nu bestaat, is het bedrijf uitgegroeid tot specialist in producten voor de railinframarkt; van eenvoudig tot gecompliceerd, van groot tot klein. Armada levert onder meer bovenleidingmaterialen, zoals opzetpalen en balken, bovenleidingcomponenten, armen 1.5/25kV, wielafspanningen, seinpalen en componenten voor seinen, kasten (voeding en relais) en de Permanente Vangmagneet (PVM), maar ook montageplaten, zonnekappen voor verkeerslichten en voetplaten.

 

Naast de engineering, beschikt Armada ook over eigen productiefaciliteiten, voor het fabriceren van zowel prototypen als unicaten en series. Hierbij wordt jaarlijks 1.500 ton staal verwerkt, waarbij de unieke bundeling van gerichte knowhow, ervaring en vakmanschap een belangrijke troef is in de railinframarkt.

 

 

Binnen Armada is begin vorig jaar besloten om de productiefaciliteiten af te stoten. Echter kwam er geen goede partij en in de tussentijd kwam het inzicht, dat steeds meer bedrijven (die eigen producten maken) krijgen, dat een eigen uitgebreide productiefaciliteit enorm veel voordeel biedt. De machines die binnen Armada gebruikt worden voldoen nog steeds aan de huidige eisen en doordat alles in eigen huis gedaan kan worden, bestaat er ook geen afhankelijkheid van derden.

 

 

Paul van Bakkum is sinds kort aangetrokken als Manager Productie bij Armada, nadat hij eerder in die functie bij andere bedrijven actief was. Een van de belangrijkste taken is om de productie zo efficiënt en effectief mogelijk te benutten. Hij is druk bezig de productiefaciliteiten goed op elkaar af te stemmen en in te richten. Als we door de werkplaats lopen, dan is te zien dat de activiteiten die voorheen uitbesteed werden, weer inhuis worden gedaan. Een mooi project waar Armada op dit moment o.a. werkzaam aan is, zijn ouderwetse herkenbare klokken die in een pilaar zitten met een stuk informatie voorziening, maar ook reclame. Paul ziet veel mogelijkheden om onderdelen hiervoor zelf te maken. “Deze producten maken wij voor HOV Eindhoven. Ik zie veel mogelijkheden om onderdelen zelf weer te gaan maken. Zo zullen we dat bij iedere product opnieuw bekijken.”

 

 

 

Een van de productiefaciliteiten is sinds jaar en dag een Amada Aries 245 Ponsnibbelmachine. Voor de aansturing hiervan maakt Armada Rail al sinds de vorige eeuw gebruik van JETCAM Expert. "Het programmeersysteem JETCAM wordt al lang gebruikt en de mensen vinden het prettig om mee te werken," vertelt Paul. "Vermoedelijk gebruiken wij niet alles wat in het pakket zit, maar JETCAM is altijd zeer betrouwbaar gebleken in de aansturing van onze Amada."

 

In alle jaren heeft Armada, als een van de weinige JETCAM gebruikers, enkel gebruik gemaakt van de ondersteuning van Widenhorn en de software niet geupdate, mede doordat de machine ook niet maximaal benut hoefde te worden. Nu de productie weer belangrijk wordt en efficiënter moest worden, is direct gekeken naar de software mogelijkheden.

 

Na 15 jaar is opnieuw een nieuwe licentie aangeschaft van JETCAM. Versie 18 van JETCAM biedt een nieuwe module die voor oudere machines een prima prijs-kwaliteit verhouding heeft; JETCAM Expert Lite. Paul legt de keuze uit: "In deze Lite versie zit alles en meer wat wij nodig hebben om onze Amada zo optimaal mogelijk te programmeren. Deze licentie was zelfs gunstiger in prijs dan na al die jaren onze huidige licentie upgraden." Armada heeft ook direct V18 geïnstalleerd gekregen, omdat de werkvoorbereiders deels nieuw waren in het gebruik. Na een halve dag training konden de werkvoorbereiders met het systeem werken. “Hetgeen direct opviel, al tijdens de training, was de enorme gebruiksvriendelijkheid van V18. Alles is nog logischer gestructureerd, zodat minder tijd nodig is om een programma te maken voor onze Amada ponsnibbelmachine.”

 

 


Nesting in JETCAM V18 met gemeenschappelijke slagen

 

 

Door deze investering kan Armada de Amada Aries ponsnibbelmachine zo optimaal gebruiken dat ook toelevering aan derden mogelijk is. Door de vakkennis die de mensen van Armada hebben, kunnen complexe plaatwerk producten worden gemaakt. "Op deze manier kunnen onze productiefaciliteiten weer jaren mee en kunnen wij onze huidige en nieuwe klanten ook goed bedienen," besluit Paul.